Dorpsplatform Nieuwaal

Gemeente Zaltbommel

Share

Openbaar vervoer Nieuwaal

(mei19)

Arriva belbus

Zoals bekend heeft Nieuwaal sinds de nieuwe busdienstregeling (dec 2018) geen reguliere OV meer. Rondom het opdoeken van de buslijn door Arriva is geen overleg geweest met het dorpsplatform, er is totaal geen informatie verstrekt, zelfs niet aan de reizigers.

Er zijn geen fatsoenlijke OV-alternatieven (behalve ruim 2-3 km wandelen of fietsen naar de dichtsbijzijnde halte in Gameren, of ruim van tevoren de belbus bellen die vervolgens het gebied kriskras doorkruist om alle bellers op te halen of weg te brengen wat buitengewoon veel reistijd kost en geen aansluiting heeft bij het treinstation). Bewoners worden zo verplicht om weer eigen vervoer te regelen en dat staat haaks op het overheidsbeleid dat het OV juist promoot. In de media verscheen in mei een artikel over de onvrede waarop het OV in de bommelerwaard geregeld is. Dat moet en kan beter!


Zowel de gemeente als de provincie geeft aan dat we bij Arriva moeten zijn om hieruit te komen. Arriva heeft gereageerd wat het standpunt is en blijft, en baseert zich op aantallen reizigers waar wij geen inzicht in krijgen.  Bovendien geven ze aan geen aanpassingen te willen maken in de dienstregeling 2019-2020 (die ingaat in dec 2019). Arriva weigert tot nu toe om met ons over een oplossing te praten!

Onlangs hebben we contact gehad met het ROCOV  (behartigt de belangen van de reizigers in Gelderland). Ze hebben deze maand een gesprek met Arriva en toegezegd om de kwestie "Nieuwaal" te bespreken. We wachten af.

 

TIP aan de OV-reizigers : Als de belbus te laat is, omrijdt, niet komt opdagen, geen aansluiting bij het station, etc    meldt ALLE incidenten met het OV bij het OV loket.

Deze informatie wordt meegenomen in evaluaties en zorgt uiteindelijk voor verbetering!